شهزاد اردشیری

شهزاد اردشیری

سینما و نقد فیلم
شهزاد اردشیری

شهزاد اردشیری

سینما و نقد فیلم

شهرستان لردگان


شهرستان لردگان

 

شهرستان لردگان یکی از شهرستان های استان چهارمحال و بختیاری ست که داری چهار شهر آلونی، مالخلیفه، منج و با مرکزیت لردگان است.


  ادامه مطلب ...

به دنبال شهرت نبود اما ماندگار گشت


به دنبال شهرت نبود اما ماندگار گشت

شرحی بر زندگی ، استاد بهمن علاءالدین (مسعود بختیاری)

خواننده ، ترانه سرا و آهنگساز موسیقی بختیاری

 استاد بهمن علاءالدین (متخلص به مسعود بختیاری) خواننده ، ترانه سرا و آهنگ سازمشهور بختیاری در بیستم مهرماه سال 1319 در شهرستان مسجد سلیمان متولد شد .

وی دوران ابتدایی را در لالی دبستان فردوسی و دوران دبیرستان را در دبیرستان امیر کبیر مسجد سلیمان به پایان رساند.  

 وی در مهر ماه سال1341 در" سپاه دانش"  به خدمت نظام وظیفه درآمد ودر دیماه همین سال پس از پایان دوره آموزش اولیه خدمت، به دهستان قیدار  از بخش سلطانیه شهرستان زنجان اعزام و اقدام به تاسیس اولین مدرسه ابتدایی در آنجا نمود. بعد از پایان خدمت سربازی بلافاصله به استخدام آموزش و پرورش در آمد، که در آموزش و پرورش شهرستان های " ایذه" و "باغملک" به خدمتش ادامه داد. در سال 1348 به آموزش و پرورش " اهواز" و دانشسرای مقدماتی این شهر منتقل شد و موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم ادبیات گردید؛ سپس در مدرسه ماندانا (شهید شجرات) بعنوان دبیر و ناظم به ادامه خدمت مشغول گشت و سرانجام در سال 1373 بازنشست شد.

 استاد بهمن علاءالدین خواندن آواز و سرودن ترانه  را از همان سالهای دوران تحصیلات ابتدایی در "لالی" و به صورت غیرحرفه ای آغاز کرد و از سال 1350 با ارایه نخستین اثرش " دختر لچک ریالی "،  دوره اول فعالیت حرفه ای خود را بطور رسمی با همکاری رادیو و تلویزیون اهواز و نفت ملی آبادان و اجرای کنسرت هایی در هفت تپه ، کرمان و ماهشهرآغاز کرد و با ورودش به عرصه موسیقی، موسیقی بختیاری را وارد فاز جدیدی از تجربه خود نمود.

وی در این دوره با همراهی استاد منصور قناد پور، استاد محمد موسوی، سیروس احمدی فر، جمشید احمدی، حبیب اله ریخته گر، بهمن فردوسی، رسول ایزد یار و عبد العلی خسروی، علاوه بر ارایه چند اثر به گویش بختیاری نظیر گل ناز، تنگ بلور، بهار، گل باوینه و .... چند ترانه دیگر به زبان فارسی نظیر گلهای کاغذی، باغ آباد، دلتنگی، قاصد خوش خبر، باغ ستاره ها، باید فراموشت کنم و .... را از طریق رادیو وتلویزیون سراسری و محلی اهواز و آبادان ارایه کرد.

 استاد بهمن علاءالدین پس از انقلاب سال 1357 در کنار ادامه شغل معلمی ، با اختیار کردن گوشه گیری ، به سرودن شعر، ترانه ، ساختن آهنگ ، تحقیق و مطالعه در زمینه شعر و موسیقی بختیاری و  فارسی ادامه داد ، تا اینکه پس از سالها، در سال 1365 نخستین کاست خود را به نام " مال کنون "  با آهنگسازی و تنظیم استاد عطاء جنگوک و با الهام از برخی ترانه ها و اشعار فولکلور و بعضی سرود ه های عبد العلی خسروی و نوازندگی جمعی از هنرمندان و نوازندگان موسیقی نظیر مسعود شناسا ، مهدی آذرسینا ، علینقی افشارنیا ، حسین بهروزی نیا ، مرتضی اعیان و... ارایه کرد؛ بدین ترتیب دوره دوم فعالیت رسمی هنریش را آغاز نمود.

مال کنون به عنوان اثری فاخر و غنی از موسیقی و شعر بختیاری از یک سو و ممتاز در موسیقی نواحی ایران از سوی دیگر مطرح گردید و باعث تحولی شگرف در موسیقی بختیاری گردید و بهمن علاالدین را در نقطه اوج موسیقی بختیاری قرار داد.

استاد بهمن علاءالدین  که هیچ علاقه ای به کسب شهرت نداشت و می کوشید ناشناس باقی بماند، در دوره جدید فعالیت رسمیش ، هرگزعلاقه ای به حضور در رسانه ها و مجامع عمومی نشان نداد و برای آنکه ناشناخته باقی بماند ، آثار خود را با نام مستعار و هنری " مسعود بختیاری " منتشر نمود . تا سالهای طولانی ، بسیاری از طرفداران و همتباران وی نام واقعی و چهره ایشان را نمی شناختند . حتی شاگردان ایشان در مدارس ایذه و اهواز نمی دانستند که مسعود بختیاری همان معلم آنها یعنی بهمن علاءالدین است .

استاد بهمن علاءالدین سرانجام پس از سالها ممارست ، در سال 1371 ، 6 سال پس از ارایه اولین اثرخود و با تحمل بسیاری از مشکلات ، اثر شاخص دیگری را به نام" هی جار"  با تنظیم و آهنگ سازی عطاء جنگوک و با استفاده از اشعار و ملودی های ساخته شده توسط خود و برخی اشعار و ترانه های  فولکلور ، با همراهی استادانه نی علی حافظی و جمع دیگری از نوازندگان کشور مانند رضا شفعیان ، منصور سینکی ، افشار نیا ، اردشیر و بیژن کامکار ، بهروزی نیا و محمود فرهمند در قالب گروه "شهرآشوب" به دوستدارا ن موسیقی بختیاری ارایه کرد.

استاد بهمن علاءالدین دو سال بعد ، یعنی در سال 1373 سومین کاستش را به نام " تاراز" که نام کوهی پر رمز و راز و خاطره انگیز در مسیر کوچ ایل و معروف به داشتن  کبک های خوش آواز بود را با استفاده از اشعار و ملودی های ساخته شده توسط خودش و تک نوازی ماهرانه نی "علی حافظی" و همراهی ضرب " محمود فرهمند " و تنظیم استادانه استاد " قنادپور " به دوستدارانش هدیه کرد .

استاد بهمن علاءالدین در سال 1375 چهارمین کاستش را با نام "بر افتو " این بار هم با تنظیم استاد منصور قناد پور و نوازندگی شهریار فریوسفی ، جمال جهانشاد ، حسن ناهید ، اردشیر ، اردوان و ارژنگ کامکار و تک نوازی نی استاد علی حافظی و به اهتمام استاد فریدون شهبازیان منتشر کرد .

استاد بهمن علاءالدین در تداوم و استمرار تلاشهایش بخش دیگری از سروده ها و ساخته های خود را در سال 1377  در کاست دیگری با نام " آستاره " با تنظیم و قطعات بدون کلام استاد قنادپور و همراهی نوازندگان برجسته کشور از جمله حسن ناهید ، شهریار فریوسفی ، جمال جهانشاد ، مجید اخشابی ، محمود فرهمند ، رسول بهبهانی ، سهیل ایوانی و... طراحی جلد بهروز غریب پور منتشر کرد.

 اما ، دوره سوم فعالیت هنری بهمن علاءالدین با کوچ وی از اهواز به کرج در سال 1379 شروع و تا پایان حیات پربارش ادامه پیدا می کند .

استاد بهمن علاءالدین با وجود درخواستهای بیشمار ، از داخل و خارج از کشور نه تنها علاقه ای به حضور در مجالس و محافل رسمی و غیر رسمی نداشت ، بلکه علیرغم درخواست ها و دعوت های مکرر از طرف رسانه ها و شبکه های ماهواره ای برای اجرای برنامه یا انجام مصاحبه و تقاضاهای متعدد برای برگزاری کنسرت و ... به مدت 25 سال حاضر به پذیرفتن این دعوت ها و درخواستها یا ظاهر شدن در انظار عمومی نشد .

بنا به اصرار دوستان نزدیکش و به منظور ترویج ارزشهای فرهنگی ایلی حاضر به اجرای کنسرت در شهر اهواز شد که بدنبال استقبال چشمگیر و سپس تقاضاهای مکرر دیگر همتبارانش ، در برخی دیگر از شهرها نظیر مسجد سلیمان ، باغملک ، ایذه ، شهرکرد و... .با برگزاری مجدد کنسرت و اجرای مستقیم برخی آهنگ های قدیمی و جدید خود برای علاقمندانش در این شهرها موافقت کرد.

 استاد بهمن  علاءالدین در شهرستان کرج و پس از طی یک دوره بیماری در صبحگاه روز جمعه ، دوازدهم آبانماه 1385 ، در سن 66 سالگی ، به علت نارسایی قلبی دارفانی را وداع گفت . پیکر استاد بهمن علاءالدین در جوار بقعه متبرکه امامزاده طاهر (ع) کرج به خاک سپرده شد . روحش شاد. 

سخنی با استاد مسعود بختیاری

داغ از دست دادنت بسیار سخت بود و تا مدتها نمی توانستم باور کنم استاد بزرگ آواز بختیاری دیگر در بین ما نیست اما چه می شود کرد ، باید پذیرفت . آرزویم این بود که در باره ات فیلم مستندی بسازم و در فیلم های داستانیم آواز بخوانی اما حیف ... و اکنون که در آستانه ساختن فیلم سینمایی مندیر افتو (در انتظار خورشید) هستم جای خالیت را بیشتر احساس کردم و با اندوح در نبودت اشک ریختم . استاد بزرگ ، بزرگ مرد سرزمین بختیاری از روح بزرگت کمک می خواهم تا بتوانم فیلمی شایسته در وصف فرهنگ و حماسه های ایل بزرگ بختیاری بسازم . جاودان باشی .   

 

شهزاد اردشیری

سپاس

بسم الله الرحمن الرحیم

با نام و یاد خدا آغاز می کنم. خدایی که توان و قدرت آن را ندارم که از نعمتهای بی پایانش تشکر کنم. خدایا چگونه می توانم سپاسگزارت باشم؟ چگونه می توانم؟

اگر تمام لحظات عمرم شاکرت باشم، می دانم و ایمان دارم که گوشه ای از بزرگواریت را هم شکر نگفته ام. پس من ناتوان در مقابل توی بی کران و بی نهایت چه بگویم و چه باید بکنم بجز اینکه از خودت می خواهم کمکم کنی تا هیچ گاه قلمم بجز در راه خودت حرکت نکند.

اگر از خداوند بنویسید اما برای رضایت دیگران باشد مرتکب شرک خفی شده اید، پس فقط از خودش می خواهم همواره کمکم کند و برای لحظه ای من را به خودم وانگذارد.

خدایا، من انسان حقیری هستم و وقتی به عظمت بی پایانت فکر می کنم به حقارتم بیشتر پی می برم. من بجز تو کسی را ندارم و با التماس می خواهم خودت کمکم کنی. خدایا به تو محتاجم و با تمام وجودم نامت را صدا می زنم....

خدایا از اینکه انسانی در حد و اندازه من نام بی پایانت را می آورد، مرا ببخش. امیدوارم روزی که قرار است، جواب بدهم شرمنده ات نباشم.

 

مه ولات _ بازسازی زندگی شهید حجت غفرانی - بر سکوی افتخار

  گروه مجموعه تلوزیونی بر سکوی افتخار در مه ولات زندگی شهید حجت غفرانی را باز سازی نمود .


مه ولات یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی به مرکزیت شهر فیض آباد می‌باشد که از دو بخش مرکزی و شادمهر تشکیل شده‌است. این شهرستان از شمال به تربت حیدریه، از شرق به رشتخوار و خواف، از جنوب به گناباد و از غرب به شهرستان خلیل آباد محدود می‌گردد. جلگه و دشت مه ولات در اراضی شرقی کویر نمک و در قسمت جنوب غربی تربت حیدریه قرار گرفته و در سایه کوه‌های حصار رود معجن و ادامه کوه‌های قلعه جوق، بایگ سرخ آباد در شمال، کوه‌های ازغند، کوه سیاه، کوه فدافن در غرب مه ولات و کوه کبیر با جهت شمالی و جنوبی که حدفاصل جلگه‌های خواف و رشتخوار و گناباد به مه ولات پستی و بلندی‌های این منطقه را تشکیل می‌دهند. شهرستان مه ولات دارای رودخانه‌هایی دائمی است که از جمله می‌توان به رود حصار، رود معجن، رود سرخ آباد و کال شور اشاره نمود و از نظر اقلیمی منطقه‌ای گرم و خشک و بیابانی و کم باران است.

گروه مجموعه تلوزیونی برسکوی افتخار زندگی شهید حجت غفرانی قهرمان تکواندو را باز سازی نمود.

امید وارم خانواده های شهدا که چشم به راه گروه برنامه برسکوی افتخار هستند ما را به بزرگواری خودشان ببخشند مدتهاست تلویزیون برای تولید این برنامه همکاری نمی کند . امید وارم با رفع مشکلات مالی و جذب اسپانسر تولید این مجموعه مجدداً شروع شود.

 

با سپاس شهزاد اردشیری