شهزاد اردشیری

شهزاد اردشیری

سینما و نقد فیلم
شهزاد اردشیری

شهزاد اردشیری

سینما و نقد فیلم

شهرستان لردگان


شهرستان لردگان

 

شهرستان لردگان یکی از شهرستان های استان چهارمحال و بختیاری ست که داری چهار شهر آلونی، مالخلیفه، منج و با مرکزیت لردگان است.


  


لردگان با هزار و هفتصد متر ارتفاع از سطح دریا در ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد قرار گرفته.


 



چشمه برم در مرکز شهر لردگان گردشگاه بسیار زیبایی را به وجود آورده از چشمه برم پنج جوی بزرگ جاری می شود که آب کشاورزی و حوضچه های پرورش ماهی قزل آلا که در مسیر این جوی ها قرار دارند را تأمین می کند. چشمه برم یکی از سرشاخه های کارون است.


(عکس های چشمه برم)




 

با توجه به آثاری که تا کنون در شهرستان لردگان پیدا شده قدمت این منطقه به هزاره ششم قبل از میلاد می رسد؛ اقوام و طوایف متعددی در طول تاریخ در لردگان زندگی می‌کردند؛ که می توان به دوره های ایلامی، پارس، پارتیان، ساسانی و ... نام برد. به اوضاع و احوال این سرزمین در کتب مختلف تاریخی اشاره شده است؛ مانند : سفرنامه ناصرخسرو قبادیانی، نزهه القلوب حمدالله مستوفی، مسالک و ممالک اصطخری، حدودالعالم و (Sir Austin Henry Layord) سفرنامه لیارد به بختیاری در 1840 میلادی مطابق 1256 هجری .

منطقه لردگان به سه دهستان و جانکی معروف است. بسیاری چنین فکر می کنند که مشخص نیست از چه زمانی لردگان برای اسکان انتخاب شده است اما سینه به سینه انتقال پیدا کرده که سنگ و بنای لردگان را فرزندان احمد بزرگ "رئیس احمد" بنا کرده اند و اقوام کی، زنگنه و جمارخ نیز از اقوام قدیمی این شهرستان هستند که کی و جمارخ به طور کامل در جنگ های مختلف نابود شده اند اما فرزندان "رئیس احمد" و زنگنه در سراسر ایران و بخصوص در منطقه ی بختیاری پراکنده شده اند. فرزندان "رئیس احمد" که بعدها به "آل احمد" معروف شده اند در شهر لردگان، روستای چاه گاه، روستای باغ بهزاد، روستای ارمند، روستای چالبطان و در استانهای دیگر ساکن هستند و تعداد محدودی از قوم زنگنه در لردگان ساکن هستند و بیشتر به استانهای دیگر کوچ کرده اند. نژاد مردم لردگان بختیاری و گویششان نیز بختیاری است.

 

رده های قومی در گذشته، به ترتیب رده عبارت بودند از :

 

خان، رئیس، کلانتر، کدخدا، ملاها (افراد باسواد) و طبیب ها، سوارکاران، تیراندازان، مردم عامی، رعیت، کاست ها (حمومی، تشمال ها و دلاک ها).

سردارهای ایل از بین خوانین، رئیس ها و کلانترها انتخاب می شد. سردارهای ایل اغلب افراد با نفوذ با لیاقت و با اخلاق بودند. افرادی که درد مردم را می فهمیدند و برای گرفتن حق مردم مبارزه می کردند؛ آنها در سوارکاری، تیر اندازی، فنون نظامی، سخنوری بی نظیر بودند.

به دلیل فضای حماسی منطقه بختیاری و لردگان مردم این سرزمین با شاهنامه عجین شده اند. شاهنامه در مهمانی ها، عروسی ها، با آوزی مخصوص خوانده می شود و در گذشته در زمان جنگ و سوارکای نیز خوانده می شد .

 

چند شاهنامه خوان لردگانی :

 

کوروش اسدپور، البرز اسدپور، فیض الله کریمی، گردو کریمی، حاج کرمعلی شریفی، بهرام ارجمند و ...        

شهرستان لردگان به دلیل بافت بسیار زیبا و طبیعی  مکان های گردشگری متعددی دارد مانند : آبشار آتشگاه، گردشگاه پروز، بقعه امامزاده شهسوار، چشمه سندگان، پل بارز، پل ارمند، جنگل‌های بلوط و قلعه و حمام دشت پاگرد اشاره کرد.

 

 (عکس های آبشار آتشگاه)

 


 

 

 

(عکسی از امامزاده شهسوار)




(عکسی از طبیعت زیبای لردگان)


 

 


پاینده باد ایران

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.